My Slide Pages

9 Apr 2013

I'm no longer produces achivement award for 10m




Salam hormat dari saya, untuk makluman semua pengujung, pada tahun-tahun yang lalu saya pernah membuat sijil award bagi mereka yang berjaya berkerja di 10m berdasarkan beberapa syarat. Pada ketika ini, ingin umumkan bahawa award berkenaan akan saya tamatkan. Yahoo! Jika ada sebarang permohonan maka saya tidak dapat proses. Sekalung penghargaan kepada bang Arie 9W2VVH kerana menjadi penerima tunggal award ini. Tujuan saya hanyalah ingin memeriahkan hobi ini, jika ada yang rasakan saya keterlaluan saya mohon maaf.

Gambar 9W2VVH menerima award daripada saya bersama saguhati G5RV jr.

Mesej saya jelas bahawa, kita perlukan pendorong untuk lebih bersemangat dan enjoy dalam hobi ini terutama yang berkerja DX di 10m. Terutama sijil-sijil award dari persatuan-persatuan radio amatur di Malaysia. Bukannya tinggi kos menghasilkan sehelai award ini berbanding nilai sentimental yang diterima oleh pemohonnya. Ada juga sesetengah persatuan DX luar sana kenakan sejumlah bayaran lagi bagi meningkatkan sumbangan dana persatuan mereka. Ya... saya sebut DX 10m, kenapa DX? sebab band berkenaan secara umumnya membolehkan kita berkerja dengan stesen DX. Terdapat ramai (stesen baru) yang beranggapan bahawa dengan memiliki set 10m, maka mereka dapat berkerja dengan rakan-rakan mereka yang berlainan negeri. Tanggapan berkenaan adalah melesit ditambah jika ingin mewujudkan 10m net. Memang benar propagasi kadang-kadang membuka untuk berhubung antara negeri-negeri dan wilayah berlainan tapi keadaan ini berlaku hanya sekejap. Kalau anda penunggu setia 10m, insha-allah tidak mustahil anda dapat berkomunikasi, tetapi adakah rakan anda di negeri-negeri lain tahu band sedang membuka? Ini juga merupakan cabaran di 10m. Tidak seperti yang berlaku di 10-10 International di US yang mengadakan 10m net dengan kerap kerana pengguna 10m yang ramai di US. Untuk berkerja DX di 10m, bagi pemegang lesen 9W ianya tidaklah sukar jika band membuka kerana hampir kebanyakkan stesen DX diluar sana berkuasa tinggi selain mempunyai kelengkapan HF yang hebat. Maka jangan disebabkan PEP 50W juga dijadikan alasan untuk menanggap sukar berkerja di 10m. 


Sijil award ini bukanlah terlalu penting untuk kenaikan pangkat tapi sekadar penghargaan bagi individu yang passion dalam hobi DX ini. Ianya bagi tatapan generasi seterusnya. Untuk yang tidak memahami, sijil award ini bukanlah permainan baru dalam dunia radio amatur. Ianya sudah sekian lama diwujudkan. Pak Eshee 9M2FK antara orang lama yang gemar memburu sijil award ini dahulu. Untuk yang tidak tahu beliau adalah di antara ahli bagi DIG (Diplom Interessen Gruppe) antara award yang sukar diperolehi inikan pula menjadi ahli dalam DIG. Boleh dibilang stesen asia yang menjadi ahli berkenaan. (lihat ini). Bagi saya radio amatur award merupakan salah satu kepuasan bagi saya dalam hobi ini, tapi tidak bagi semua penggiat radio amatur. Saya mengharapkan WAMA akan diteruskan oleh MARTS. Jika anda ingin memburu radio award ini anda hanya perlukan google dan search kerana hampir setiap persatuan aktif di setiap negara ada awardnya tersendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.